Week 2

14 februari 2020 - Golokwati, Ghana

In het weekend zijn we naar in begrafenis hier in het dorp geweest. Hier duren de begrafenissen 3 dagen. 1 dag om te rouwen en 2 dagen om te feesten. We hebben gezien hoe de begrafenis hier verloopt.
Op maandag was onze eerst officiële stage dag. Samen met Demi begon ik op de afdeling maternity. Hier vinden alle bevallingen plaats. De eerste dag liepen we in de ochtend met de dokter mee. Wij mochten de patiënten controleren op vitale functies. Toen de ronde klaar was, was het wachten tot er een bevalling was en tussen door controles van vitale functies blijven doen. De rest van de dag waren er helaas geen bevallingen.
Op dinsdag verliep de stage dag weer hetzelfde als de maandag. Er was wel een bevalling alleen die hebben we gemist want we waren net lunchen.
Op woensdag was het een drukke dag. Er stonden drie keizersneden gepland. Wij mogen jammer genoeg niet bij de keizersneden aanwezig zijn. De baby komen meteen na de bevalling naar onze afdeling. Ze liggen dan vaak hier 2 uur zonder hun moeder of vader. Die dag heb ik baby’s vast gehouden, spuiten klaargemaakt en vitale functies gemeten. Toen we terug kwamen van de middag controle lag er ineens een meisje van 14 op de afdeling. Deze had zelf abortus proberen te plegen en lag nu in kritieke toestand op onze afdeling. Ik moest snel alle spuiten klaarmaken die ze vervolgens in haar infuus spoten. Ze kon niet meer goed ademen en lag dan ook aan de beademingen. Vitale functies werden ook constant gemeten. Ik heb niet meer gezien hoe het met haar is afgelopen, want wij waren om 2 uur klaar met werken.
Op donderdag zijn we de scholen gaan bezoeken waar wij voorlichting gaan geven over hygiëne. We stelden ons voor en introduceerde het onderwerp waarover we voorlichting gaan geven. Daarna hebben we nog even boodschappen gedaan in de winkel. We hebben nog steeds geen water dus het beetje wat we hebben moeten we spaarzaam gebruiken. Je kunt het je bijna niet voorstellen maar je went er echt aan. Volgende week zijn Demi en ik nog een weekje op dezelfde afdeling en hopen we een bevalling mee te mogen maken.

1. Oma:
    14 februari 2020
    Wat is ut daor nog primitief. Kinse dich bijna neet veurstelle. Maar kind, wat veur speciale ervaringe maks dich daor mei. Diéke kus ❤😘
  2. Christel:
    14 februari 2020
    Weer ein good verhaol en leuke foto’s. Leuk det we dich zoë kinne volge. Leefs van os 4 😘❤️💛💚
  3. Opa Boekend:
    14 februari 2020
    Wel een paar heftige dagen zo! Hopelijk kunnen jullie meiden goed je verhaal aan de anderen kwijt. Geniet ook van de mooie dingen daar!
  4. Rob:
    16 februari 2020
    Wat een mooie foto’s, vooral waar je tussen de schoolkinderen gehurkt zit. Alleen als ik de hygiëne zie in het ziekenhuis ..... zorg maar dat je daar zelf nooit in komt te liggen want het lijkt op een zkh bij ons 50 jaar geleden. Rob Geus maar een keer langs laten komen!! Geniet van al je ervaring en de mensen daar. Groetjes Rob
  5. Miranda:
    16 februari 2020
    Mooi om te lezen Eva. Ontzettend mooie ervaring.
  6. Mam:
    17 februari 2020
    ❤️❤️❤️
  7. Harrie Klein:
    20 februari 2020
    Geweldig Eva ! wat een armoede daar maar dat was in de jaren 50 ook hier maar ik lees wel dat je het aankunt en je veel ervaring op doet zorg wel goed voor je zelf en dit maak je niet vaak meer mee en ook je foto's zijn erg leuk ik kijk er al uit naar je volgend verhaal en foto's groetjes je trotse Opa
  8. Bart en Joyce:
    23 februari 2020
    Wat een armoede. Foto’s zijn super leuk.